چگونه گیاه قهوه را در خانه پرورش بدهیم؟

یه فنجان گیاه قهوه ! آموزش کاشت و نگهداری گل قهوه در منزل


به دنبال یک گل آپارتمانی متفاوت و خاص هستید؟ پس گیاه قهوه را امتحان کنید!
این گیاه زیبا دارای برگهای براق به رنگ سبز تیره است که به نظر می رسد که آنها جلا داده و برق انداخته اند. این گلدان هم به تنهایی دوست داشتنی است و هم وقتی در کنار گلدان ها و گیاهان دیگر قرار بگیرد ، چشمگیر است. گل قهوه یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی می باشد که سازگار با نور کم بوده و در سه سالگی می تواند گل های سفید بسیار زیبایی تولید کند. همین گل های زیبا هستند که در نهایت قادرند دانه های قهوه را تشکیل بدهند. 

گل قهوه در منزل - روش نگهداری مراقبت و پرورش گیاه قهوه

همانطور که گفته شد گیاه قهوه معمولاً سه تا چهار سال پس از کاشته شدن شروع به گل دهی میکند و از این گلها، میوه ی گیاه قهوه نمایان می شود که معمولاً به عنوان گیلاس های قهوه (Coffee Berries) شناخته می شوند، اولین برداشت مفید از این گیاه، حدودا پنج سال پس از کشت امکان پذیر می باشد.

شکل متراکم برگهای گیاه قهوه باعث شده تا انتخاب خوبی برای قرار گرفتن روی میزها چه در محیط خانه و اتاق و چه در محل کار به حساب بیاید. اما در ابتدا باید با نیازهای این گیاه و شرایط مناسب پرورش آن آشنا شوید :

نیازهای گیاه قهوه : چطور گلدان قهوه سرحال و شاداب داشته باشم؟

نور مناسب گیاه قهوه :

نور کنار پنجره برای گیاه قهوه مناسب می باشد، تابش مستقیم نور آفتاب به خصوص از پشت شیشه به برگها صدمه خواهد زد. اگر نور خورشید بیش از حد به خاک بتابد ریشه ی گیاه قهوه می میرد یعنی خشک می شود. بنابراین، برای اکثر گیاهان قهوه، خاک باید حدالامکان سایه دار باشد.

دمای لازم برای پرورش گل قهوه :

درجه حرارت محل زندگی تان مطلوب ترین درجه حرارت برای این گیاه می باشد،گل قهوه در زمستان تا ۸ درجه سانتی گراد مقاومت میکند.

آبیاری گل قهوه :

بین دو آبیاری خاک باید خشک شود در موقع گلدهی ابیاری باید کمتر شود.

رطوبت لازم برای گل قهوه :

ساخت یک جزیره در زیر گلدان برای آن کافی می باشد.

تغذیه و کوددهی گل قهوه :

هر دو هفته یکبار در اوایل فصل رشد طبق دستور با کودهای محلول در اب مخصوص گلهای زینتی تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب و ابیاری قهوه

خاک مناسب گیاه قهوه : 

بهترین خاک کمپوست مخلوط با خاک باغچه است.

تعویض گلدان قهوه :

در فصل بهار با بازدید ریشه ها و در صورت متراکم بودن انها گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.

روش تمیز نمودن برگهای گل قهوه :

غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگها کافی است، استفاده از مواد براق کننده بیش از یک بار در ماه جایز نیست.

روش ازدیاد و تکثیر گل قهوه :

این کار به 2 روش انجام می شود : 1- کاشت قلمه در ماسه در تابستان | 2-کاشت دانه های رسیده در بهار

طرز کاشت بذر قهوه در خانه :

برای کاشت بذر قهوه باید بذر ها را به مدت یک شبانه روز در آب ولرم بخیسانید. پس از گذشت ۲۴ ساعت برآمدگی سفیدی روی بذر ایجاد می شود. حالا ظرف به عمق و قطر ۱۵ سانتی متر را با شن و ماسه یا ورمیکولیت پر کنید و هر بذر قهوه را در عمق ۱۲ میلیمتری گلدانتان قرار دهید و روی بذر را با مقداری خیلی کمی خاک بپوشانید. تمامی بذرها را به همین روش می کاریم.


گلدان ها را در یک مکان که حداقل ۶ ساعت در روز نور غیرمستقیم دارد قرار بدهید. دمای مناسب برای جوانه‌ زنی بذر قهوه ۲۴ درجه سانتی‌گراد در طول روز و شب است. هر روز ورمیکولیت را مرطوب کنید. روی گلدان یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت حفظ شود. فقط در زمان آبیاری پلاستیک را بردارید. بعد از جوانه‌ زنی پلاستیک را حذف کنید. جوانه‌زنی بذر قهوه معمولا دو ماه طول می‌کشد ولی اگر بذرهای شما کهنه باشند این جوانه زنی تا ۶ ماه نیز به طول می انجامد.


معرفی بیماری ها و عوارض گل قهوه و روش درمان آن ها :

✔️ برگهای جوان ریز هستند و رشد تقریبا متوقف است: زمان آن رسیده که گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید.


✔️ لکه های سفید خاکستری روی برگها مشاهده میشود: عامل آن ” قارچ بیماری زا ” است که خود ناشی از آبیاری بیش از حد و هوای سرد و مرطوب است، آبیاری را کمتر کنید و محل گلدان را تغییر دهید.


✔️ زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و قاعده انها تشکیل شده است: حشره آفت عامل این عارضه است،با سم نفوذی طبق دستور هر ۱۴ روز یکبار سمپاشی کنید


✔️ لکه های قهوه ای چسبنده در زیر برگها به چشم میخورد: با پنبه آغشته شده به محلول سم حشره کش طبق دستور لکه ها را آغشته به سم کنید.


✔️ برگها سبز هستند ولی میریزند: نور برای گیاه کافی نیست، آن را به محل روشن تر منتقل کنید،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید


✔️ حاشیه برگها حالت سوخته به خود میگیرد: گلدان را بچرخانید، علت آن تابش نور شدید آفتاب است که به یک طرف بوته صدمه وارد نموده است.


✔️ برگها شادابی و براق بودن خود را از دست داده اند: نور برای گیاه زیاد است، آن را به محل تاریکتری منتقل کنید.


✔️ لکه های سوخته روی برگ ها ظاهر شده اند: علت آن غبارپاشی در آفتاب است، اگر عصر غبارپاشی کنید مشکل برطرف می شود.


✔️ برگها پژمرده شده و سقوط میکنند: علت ان کم آبی می باشد، اجازه ندهید سطح گلدان خشک شود


✔️ برگها چروک خورده و سقوط میکنند: هوا خشک است،غبارپاشی کنید


✔️ برگها قهوه ای شده و سقوط میکنند: هوای محیط برای گیاه خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید و غبارپاشی کنید.


✔️ حذف برگهای خشک:  برگها در قهوه عربیکا متقابل هستند،در صورتی که مجبور به قطع یک برگ خشک هستید برگ روبرو هم به منظور حفظ تعادل حذف کنید


نکته : برگهای قهوه در سنین مختلف رنگهای مختلفی دارند،در ابتدا مسی رنگ و سپس به رنگ سبز تیره در می آیند،میوه حبه های قرمز رنگ آن هم خالی از زیبایی نیست.

اگر عادت دارید هر روز قهوه بنوشید و یا باریستای کافه هستید، حتما با حجم زیادی از تفاله قهوه روبرو می شوید. شاید عادت کرده‌اید تفاله قهوه روزانه‌تان را در یک حرکت روانه‌ی سطل آشغال کنید و خودتان را خلاص. اما خوب است بدانیم برای خلاص شدن از تفاله قهوه بعد از آن فنجان دلپذیری که می‌نوشید، راه‌های مفیدی به‌خصوص برای کمک به محیط‌زیست وجود دارد که انجام فقط بعضی از آن‌ها باعث می‌شود حتی تفاله قهوه‌تان هم بی‌فایده نباشد و بی‌جهت سر از سطل زباله در نیاورد.


پس اگر شما دوستدار قهوه یا اهل دم کردن و نوشیدن قهوه هستید جالب است بدانید که تفاله باقی مانده از قهوه دمی برای گیاهان بسیار مفید است! چرا؟ دلایل آن را در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد :


چرا باید به گیاهان تفاله قهوه بدهیم !؟

قهوه کود طبیعی برای گلدان

تفاله قهوه به دلیل اسیدی بودن آن (ph=۶.۵) ماده ای مغذی برای گیاهان اسید دوست مانند گل آزالیا ، گل رز، گل صد تومانی، گل همیشه بهار و گیاه کاملیا می باشد. بنابراین باقی مانده تفاله قهوه خود را دور نریزید، آن را اطراف ساقه این گیاهان بریزید.از تفاله قهوه به عنوان کودی غیر سمی و کاملا تجزیه پذیر استفاده کنید چرا که قهوه سرشار از نیتروژن ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و دیگر مواد معدنی است. فقط به یاد داشته باشید که تمام گیاهان قهوه دوست نیستند مانند گوجه فرنگی.

اگر در خانه یا مکان دیگری مشغول تهیه ی کود ورمی کمپوست هستید تفاله قهوه را روی کود بریزید.کرم های تولید کننده ی ورمی کمپوست نیز مانند انسانها قهوه را دوست دارند.اگر اهل ماهیگیری هستید میتوانید کرم هایتان را روی تفاله ی خیس قهوه قرار دهید تا نمیرند.

تفاله قهوه و استحکام ساقه گیاه!

برای گیاهان دوستدار کافئین که زنجیره‌ی بزرگی را تشکیل می‌دهند ، قهوه رقیق می‌تواند بهترین کود باشد . قهوه‌ی دم کرده نیتروژن مورد نیاز گیاهان برای رشد و استحکام ساقه را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانند حلزون و خزنده های دیگر را دفع کنند . درعین حال کرم های خاکی مفید برای خاک و گیاه را جذب کنند و این کرم ها با حفر کردن تونل ، اکسیژن مورد نیاز برای ریشه ها را فراهم کنند .

قهوه و از بین رفتن علف های مزاحم

طبق تحقیقات صورت گرفته در شرکت باسِل ، نیتروژن ، منیزیم و پتاسیم موجود در قهوه به از بین بردن علفهای هرزی که به صورت خودرو در کنار گیاهان رشد می‌کنند کمک می‌کند . این علف ها در خاک گیاهان رشد کرده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد و مواد مغذی خاک را از آن خود می‌کند .

تفاله قهوه و خواب زمستانی !

در حالی گیاه شما در خواب زمستانی فرورفته است مواد مغذی در حال تمام شدن است و بعد از اتمام فصل خواب گیاه نیاز به تقویت مجدد دارد . سعی کنید قهوه را جایگزین کودهای دیگر کنید تا گیاهتان بعد از فصل خاموشی دوباره در فصل رشد شکوفا شود .

 منبع : گل فروشی رضوان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.