مراسم ترحیم چگونه برگزار میشود؟

«کنترات خدمات اموات» کارشان همین است. درست از لحظه مرگ آدم ها قادر به ارائه خدماتشان هستند تا یک سال بعد و حتی احتمالا سال های بعد. میان این همه کار و تجارت، بعضی ها هم نان شان را از تنور قبرها بیرون می آورند. گروهی که از اولین لحظه پس از مرگ یک آدم، دور و بر بازماندگان می چرخند و برحسب نوع تقاضای آنها، خدمات شان را ارائه می کنند.  گستره کاری شان هم وسیع است. از پزشک گواهی فوت معتمد برای صدور گواهی فوت و روانشناس برای همدردی و تسلای خاطر بازماندگان گرفته تا پوشش کامل مراسم ترحیم و حتی اعزام «گریه کن» برای امواتی که بازماندگان کمی دارند.

کمی جستجو در اینترنت کافی ست تا به سایت هایی برسیم که کارشان «انجام کلیه خدمات مربوط به اموات و برگزاری مراسم ترحیم » است. سراغ چند مورد از این سایت ها و شرکت ها رفتیم تا از خدمات و امکاناتشان سر در یاوریم. مدیرانی که البته دوست ندارند نامی از آنها و سایت و شرکت شان برده شود.

قصه از کجا شروع شد؟

« 10 سال پیش وقتی در مراسم دفن یکی از دوستانم بوده، ایده این کار به ذهنم رسید. آن زمان خیلی به مشکل خوردیم و گرفتاری پیش آمد. 4 سال پیش هم پرسشنامه ای در این خصوص طراحی کردم و در یکی از پارک‌های تهران توزیع کردم و جواب های خوبی گرفتم و تصمیم به راه اندازی این سایت گرفتم.» این را مدیر یکی از سایت های ارائه دهنده خدمات مجالس ترحیم می گوید. آقای «پ» هم طبق معمول همه ایده های جدید، کارش را با یک «جرقه» شروع کرده. این که چنین ایده ای به عنوان یک منبع درآمدی به سر آدم بزند نیاز به محیط مشابهی با این کار دارد که ذهن آدم را فعال کند.

از حمل و نقل عزاداران و کرایه اتوبوس تا مراسم دف و نی سوگواری و مداحی با نی و دف و اجاره تاج گل مصنوعی و تاج گل طبیعی رامی شود در سایت های خدمات ترحیم پیدا کرد .

آقای « ت» مدیر یکی دیگر از سایت های ارائه دهنده خدمات مجالس ترحیم اما داستان شغل جدیدش  را این‌طور نقل می کند: « در اقوام و خانواده خودمان چند نفر مداح بودند و برای مراسم های مختلف ترحیم مداحی می کردند. من خواستم این کار ساماندهی کنیم و انجام خدمات .

ترحیم را به صورت یک موسسه درآوردم. حالا هم کلا 10 نفر هستیم که هرکدام در بخش های مختلف مشغول این سایت وظیفه ای داریم»