تاریخچه حجله عزاداری چیست؟ و برای چه کسانی حجله میگذارند؟

اجاره حجله عزاداری : "مرگ حق است"، این جمله را بارها شنیده‌اید. با وجود این که مرگ از طبیعی‌ترین پدیده‌های دنیا است ولی هیچ‌وقت عادی نمی‌شود. کیست که بتواند اندوه از دست دادن عزیزانش را به راحتی تحمل کند؟ مراسم ختم و جمع شدن دوستان و آشنایان متوفی و کارهای نمادینی که در این مراسم انجام می‌شود همه برای این است که از طرفی یاد و نام آن عزیز از دست رفته را گرامی بدارند و از سوی دیگر به بازماندگانش یاری برسانند که بهتر با این غم بی‌پایان کنار بیایند. به ویژه اگر فرد فوت شده در سنین جوانی بوده و به مرگی ناگهانی رفته باشد، تحمل این اتفاق سخت‌تر می‌شود. حتما سر گذرها یا جلوی در مسجدها و خانه‌هایی که جوان از دست داده‌اند اتاقک‌هایی موسوم به حجله ختم و عزا را دیده‌اید که معمولا صدای قرآن یا نوحه از داخلشان شنیده می‌شود. در این مقاله شما را با حجله فوت که از نمادهای مراسم عزاداری است بیشتر آشنا می‌کنیم.

حجله عزاداری چیست؟

حجله ختم تابوت‌واره‌ و اتاقکی استوانه‌‌ای است که به شکل نمادین شبیه به حجلۀ عروسی تزیین می‌کنند و سقفی گنبدی یا تاجی‌شکل دارد ودر برگزاری مراسم ختم به طور ویژه در مرگ جوانان ناکام جلوی در منزل، مسجد یا سر گذرهای محلّات گذاشته می‌شود. این معنا را دارد که آن جوان باید ازدواج می‌کرد و به حجله‌ خانۀ عروسیش می‌رفت و مرگ برایش زود بود. البته گاه برای  متوفیانی که در سنین بالاتری هم هستند حجله عزاداری می‌گذارند که نمادی از این است که ای کاش او زمان بیشتری زندگی می‌کرد و از خوشی‌ها و نعمت‌های بیشتری برخوردار می‌شد.

همان‌طور که گفته شد گذاشتن حجله ختم جنبۀ نمادین دارد. در کنار استند تسلیت و تاج گل ختم برای مراسم ختم حجله را در مکان‌هایی می‌گذارند که محل رفت و آمد و در معرض دید است. کسانی که حجله مرگ جوانی را می‌بینند دلشان به درد می‌آید و برایش از خدا طلب مغفرت دارند و فاتحه‌ای نثار روحش می‌کنند. معمولا حجله را به مدت هفت روز برپا می‌دارند که خبر از تازه بودن مرگ عزیزی می‌دهد.

قیمت اجاره حجله عزاداری

از دست دادن عزیز برای هیچ‌کس آسان نیست به ویژه اگر در سنین جوانی باشد. افراد سعی می‌کنند در مراسم ترحیم رفتگانشان سنگ تمام بگذارند و نهایت اندوهشان را نشان دهند. گذاشتن حجله فوت یکی از کارهایی است که به ویژه در مناطق شهری مرسوم است. اجاره حجله معمولا به مدت یک هفته گذاشته می‌شود.(6 روز و 7 شب) کرایه حجله مرگ برای این مدت حدود 200 هزار تومان است که البته تورّم و نوسانات قیمت موجود را هم باید در نظر گرفت.

شماره تماس جهت اجاره حجله عزاداری

۰۹۳۳۸۸۰۰۲۸۱

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.