مشخصات گیاه کاج مطبق

نام علمی : Araucaria heterophylla

نام انگلیسی :   Norfolk Island Pine

نام خانواده : Araucariaceae

گیاه کاج مطبق یا آروکاریا متعلق به جزیره نورفولک در استرالیا می باشد.ارتفاع آن حدود 1 الی 2 متر می رسد و از پهنا 80-90 سانتی متر می باشد.گیاهی است همیشه سبز و دارای برگ های سوزنی که به مرور زمان شاخه های قسمت تحتانی و پایین را از دست می دهد.نوعی از آن به نام “Glauca” دارای قد کوتاهی است که در گلدان کاشته می شود و شاخه های منظم آن به صورت پنج تایی از ساقه اصلی خارج میشوند و معمولا به عنوان گل آپارتمانی در محیط منزل و سرکار مورد استفاده قرار می گیرد.با خرید گل آپارتمانی کاج مطبق ، که  برگ های سبز خوشرنگ و شاداب آن پر از  نشاط است، انرژی را به محیط اطراف و عزیزانتان هدیه دهید.

 

روش تکثیر و ازدیاد کاج مطبق–

این گیاه با کاشت بذر و قلمه گیری تکثیر می یابد.قلمه را باید در اواخر فصل تابستان از انتهای ساقه تهیه کرد به این علت که قلمه های به دست آمده از شاخه های جانبی گیاهانی به شکل خزنده تشکیل می دهد که رشد عمودی نخواهند داشت.بذر آن را باید اواسط فصل بهار و در دمای 10-13 درجه کشت کرد. 

 

نکات پرورشی کاج مطبق

- شاخ و برگ زیبا بخش زینتی این گیاه را تشکیل می دهند.

- ماهی یک بار نیاز دارد با کودهای سولفاته تغذیه شود.

- احتیاج به کسیژن زیاد دارد.

- اغلب گیاهانی که با کاشت بذر به دست می آیند ضعیف و شاید غیر زیبا می شوند،برای زیبایی بیشتر گیاه شاخه های خشک پایینی را قطع کنید.

 

خاک مناسب کاج مطبق

مخلوطی از خاک باغچه به همراه خاکبرگ با زهکشی مناسب و خوب

 

آبیاری کاج مطبق

سطح خاک باید همیشه مرطوب باشد اما نباید گلدان را غرقاب کنید به این دلیل که آبیاری زیاد موجب ریزش برگ های آن می شود.در روزهای گرم غبار پاشی باعث حفظ طراوت و شادابی گیاه می شود.

 

نور و مکان مناسب کاج مطبق

بهتر است در فصول سرد و کم نور در مکانی پر نور قرار بگیرد اما در فصول گرم، تابش نور مستقیم آفتاب بهتر است در طول صبح و قبل از افزایش دما باشد.زیرا در ساعات اوج گرما تابش نور باعث رنگ پریدگی و سوختگی و خشک شدن برگهای آن می شود.

 

دمای مناسب کاج مطبق

گرما را به شرط آبیاری خوب و مناسب تا 40 درجه سانتی گراد و سرما را تا زیر 12 درجه سانتی گراد تحمل می کند.هوای خیلی گرم باعث زرد و قهوه ای شدن گیاه و هوای خیلی سرد موجب خمیدگی شاخه ها و رنگ پریدگی گیاه می شود و دیگر به رشد خود ادامه  نمی دهد.

 

*جهت آشنایی با مشخصات انواع گل و گیاه و مطالب مرتبط می توانید به وبلاگ گل فروشی رضوان به آدرس: www.blog.rezvanflower.ir مراجعه نمایید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.